Pro pacienty

Volba studijního/učebního oboru

Problémy nemocných se mohou lišit nejen podle toho, jakým typem a frekvencí záchvatů trpí, důležitá je také životní fáze, ve které se nemoc objevuje. Podstatnou roli hrají věk, sociální postavení, rodinné zázemí, přidružená onemocnění a další skutečnosti (neuropsychický deficit apod.).

Stanovení diagnózy epilepsie nemusí vést pouze kúpravě životosprávy a nasazení léků, které snižují pravděpodobnost vzniku záchvatů. Jestliže se onemocnění objeví vobdobí mládí a dospívání, může vést knutnosti změnit studijní či učební obor. Mladému člověku, kterému je doporučeno ukončení studia a výběr oboru jiného, se tak může zhroutit jeho životní sen.

Je zřejmé, že už samotná profesní orientace (celoživotní proces ve smyslu všech rozhodování odprvotního výběru středního vzdělání až po výběr jakéhokoliv zaměstnání či povolání vkterémkoliv věku) zásadním způsobem ovlivňuje celý lidský život a u většiny lidí i kvalitu jejich práce. Jednou zmožností, jak nejlépe zmírnit dopady nutnosti změnit studijní či učební obor a usnadnit volbu nového, je pěstování pestrých zájmů a koníčků.

V otázce volby pracovního oboru bychom se v první řadě měli zajímat o osobnostní předpoklady, nadání, zájmy, schopnosti, dovednosti, intelekt (tyto jsou pro volbu povolání určující) a teprve v řadě druhé je vhodné výsledky této úvahy skloubit se závažností onemocnění. Je tedy velmi důležité zvolit takovou kvalifikaci, která bude v souladu s obojím. Nakolik bude pracovní život ovlivňovat epilepsie sama o sobě je dáno také prognózou a spoluprací pacienta při léčbě.

Vresortu školství mají doposud nezastupitelnou úlohu při volbě povolání pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálně pedagogická centra (SPC) avýchovní poradci. Na některých školách je tato oblast vkompetenci školního psychologa. Velkou pomoc a podporu při volbě povolání vsoučasné době nabízí poradenské útvary úřadů práce, resp. jejich informační a poradenská střediska pro volbu povolání (IPS).

IPS poskytují informace o možnostech a podmínkách studia na různých typech škol (střední, vyšší odborné a vysoké školy, studijní a učební obory v regionu i v celé ČR, obsahová náplň oborů), dále rady a účinnou pomoc při zvažování výběru povolání, a to s ohledem na budoucí uplatnění na trhu práce. K dispozici jsou:

  • atlas školství ČR
  • celostátní přehled povolání
  • karty povolání (včetně výčtu činností, používaných prostředků a popisu pracovního prostředí)
  • informační letáky o jednotlivých povoláních a jednotlivých školách
  • krátké informativní videofilmy o náplni pracovní činnosti jednotlivých profesí
  • počítačový program pro samoobslužné testování profesních zájmů ve vazbě na povolání a příslušné vzdělání

Vrámci poradenství je na úřadech práce (ÚP) navíc poskytována:

  • bilanční diagnostika = poradenský proces, který svyužitím komplexních metod (testy, dotazníky) směřuje koptimálnímu využití aktuálního potenciálu člověka pro jeho další uplatnění vprofesním životě

Hlavním cílem poradenství pro volbu povolání je tedy pomoc při konkrétním rozhodování - zorientovat se vsituaci (oblastech trhu práce), uvědomit si vlastní možnosti, zvážit další vzdělávání.

Doporučené informační zdroje:

Informace o školách a oborech (MPSV) - http://portal.mpsv.cz/sz/obcane/skoly
IPS při ÚP (MPSV) - http://portal.mpsv.cz/sz/obcane/poradstrediska
Ústav pro informace ve vzdělávání - http://http://www.uiv.cz/
Integrovaný systém typových pozic - http://http://www.istp.cz/
Průvodce světem povolání - http://www.gwo.cz/
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) - http://www.msmt.cz/

« zpět na ukázky z průvodce problematikou